Dé marketingchecklist na COVID-19

We weten dat vele ondernemingen het op dit moment moeilijk hebben. Sommige hebben een financiële buffer en anderen dreigen failliet te raken. Daarom hebben we deze marketing checklist gemaakt voor organisaties nadat de COVID-19 maatregelen volledig zijn opgeheven. Het is belangrijk dat wij zowel als gemeenschap, lokale bedrijven ondersteunen in deze moeilijke tijd.

Wat moet ik doen nadat er geen restricties meer zijn omtrent COVID-19?

 

Update online je website, advertenties en nieuwe openingstijden.

Zodra bedrijven beginnen met heropening zullen je klanten de website en socialmedia profielen nauwlettend in de gaten houden om te zien of je nog open bent en welke uren ze je kunnen bezoeken. Zorg ervoor dat je je website, social media accounts, ‘Google mijn bedrijf’ en andere platformen hebt bijgewerkt. Zo komt niemand voor verrassingen te staan.

 

Berichtgeving

Denk na over je berichtgeving bij het adverteren na de quarantaine. Nu is het misschien een goed moment om “winkelen in de buurt”, “steun de kleine onderneming” slogans te promoten. De kans is daarbij groot dat jouw gemeenschap wil helpen. Soms kan zo’n simpele herinnering een goede aanstichter zijn tot aankopen.

 

Volg je investeringen

Je hebt waarschijnlijk een klap gekregen door de afgenomen transacties tijdens dze pandemie. Zorg er daarom voor dat je marketinginspanningen resultaat opleveren.

Hier zijn een paar hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je online aanwezigheid in de gaten te houden.

 

Google Analytics: Dit is een gratis tool voor iedere onderneming met een website. Deze dienst kan je waardevolle inzichten verschaffen over o.a. wie je gebruikers zijn, hoe ze je website hebben gevonden en welke pagina’s ze hebben bezocht.

Socialmedia Analytics: Facebook, Pinterest, Twitter, Youtube, Instagram en Linkedin hebben allemaal een analytische rapportage (gebaseerd op je profieltype) waar je de voortgang van je online profiel kunt volgen. Als je in socialmedia marketing investeert, moet je deze platformen monitoren om te zien welk platform of content het beste presteert en op welke dagen en tijdstippen dat het geval is, zodat je daarbij ook de betrokkenheid kunt optimaliseren.

Adverteer je op veel of al deze socialmedia platforms? Hier zijn enkele tools die wij bij Brandium gebruiken waarbij je vanuit één platform als je socialmedia op een eenvoudige manier kunt beheren: zoals Hootsuite, Buffer en Later.

 

E-mailmarketing

Kijk je elke keer als je een e-mail verstuurt meteen naar je analytics om te zien hoeveel mensen deze e-mail hebben geopend? En hoeveel er hebben doorgeklikt?

Hoe verhouden deze aantallen zich tot eerdere campagnes die zijn verstuurd? Als je een absurd hoog uitschrijvingspercentage of een laag Click Through Ratio hebt, moet je overwegen om je manier van schrijven en content te herbeoordelen, zodat deze waardevoller en interessanter wordt voor de ontvanger.

Let op: voor iedereen die gebruik maakt van e-mailmarketing is het belangrijk dat je je gegevens regelmatig opschoont. Zorg ervoor dat je contacten geldig en actief zijn. Als je een Customer Relationship Management System (CRM) gebruikt dat niet communiceert met je e-mailtools zoals Mailchimp, zorg er dan voor dat de mensen dich zich hebben laten uitschrijven toegevoegt worden in een verborgen database, ook wel de ‘DoNotSend’ lijst genoemd in je CRM systeem.

 

Denk na over de pijnpunten waar je klanten op dit moment mee te maken hebben en kijk welke problemen je product of dienst dat voor hen kan oplossen.

 

Er zijn bepaalde zaken die mensen lang niet meer hebben gedaan en herinner hen aan deze zogenaamde “noodzaak”.

Laten we stellen dat er veel mensen zullen zijn tijdens de quarantaine die geruimte tijd niet naar de kapper zijn geweest en eigenlijk toe zijn aan een opfrisbeurt. Kappers en kapsalons zouden moeten investeren in socialmedia marketing, PPC advertenties met lokale zoektermen zoals “kapper in de buurt”, en dedicated e-mailmarketing om nieuwe en potentiële klanten te laten weten dat ze open en beschikbaar zijn. Zie een behoefte, vul een behoefte. Simpel toch?

 

Online verkopen.

Verkoop je producten die je ook online zou kunnen kopen? Een effectieve manier om een nieuw publiek te bereiken die je voorheen niet kon bereiken is het opzetten van een e-commerce website, ook wel een webshop genoemd. Twee populaire e-commerce aanbieders zijn bijvoorbeeld Shopify, Magento en Woocommerce.

 

Reviews

Houd je online reviews (beoordelingen) in de gaten! Maar liefst 70% van de klanten komt pas in actie als ze een aantal beoordelingen van een bedrijf hebben gelezen. Beoordelingen van je bedrijf of organisatie kun je in de gaten op bijvoorbeeld Google, Yelp, Facebook en Tripadvisor (als het om reizen gaat) en uiteraard vele andere websites waar klanten hun (on)genoegen zullen uiten.

Reageer altijd op reviews op een professionele- en oplossingsgerichte manier. Mocht je reageren op een negatieve recensie, dan laat je zien dat je vooruitstrevend bent en dat je een probleem tot op de bodem wilt uitzoeken en mogelijk de klant tegemoet wilt komen. Reputatie zou immers hoog in het vaandel moeten staan.

 

Een goede afsluiter: Blijf positief!

We weten dat dit een moeilijke start van het jaar is geweest voor vele ondernemingen. We hopen dat deze gouden tips jouw onderneming kunnen helpen om te groeien. Blijf daarom altijd jezelf ontwikkelen als het gaat om nieuwe manieren van werken en opkomende trends.